torsdag 14. juli 2011

Mine sommerbøker




Huset vårt er fullt av bøker. Det skyldes at jeg lider av bokomani.
Jeg elsker å gå på oppdagelsesferd blant reolene hos bokhandlerne og bruker gjerne mer penger på gode titler enn på nye klær.
Dessverre er kjøpelysten større enn tilgjengelig boktid. Men denne helgen tar jeg sommerferie og akkurat nå virker det som om ferien er uendelig.
På stuebordet hjemme har jeg samlet noen av bøkene jeg tar med til Sørlandet. For første gang på tre år, skal jeg ikke skrive i ferien.
Denne sommeren skal jeg bare lese. Kose meg og bli underholdt av andre.

Tror det ihvertfall.
Jeg har akkurat lagt fra meg Jo Nesbøs siste bok,Gjenferd.
Boken blir likevel med på ferien slik at mann og eldstesønn også får lest den. Selv om jeg synes Nesbøs drapsmetoder etterhvert er blitt svært groteske og kanskje en smule for fantasifulle, elsker jeg stilen hans. Språket er knallbra og historien spennende. Jeg møtte faktisk Nesbøs redaktør i Aschehoug i går og spurte om det ble en ny Hole-bok. Fikk ikke svar på det, dessverre. Bare et hemmelig smil.
-Sommer uten menn har jeg lagt til side for å kose meg med i sommer. Ikke for det tittelen er dekkende for eget liv, men fordi jeg liker Siri Hustvedts skrivestil, hennes gode betraktninger og beskrivelser av mellommenneskelige relasjoner.
- Hundreåringen som klatret ut gjennom vinduet og forsvant er en annen bok jeg har spart til sommeren. Den svenske romanen skal være hysterisk morsom og gleder meg til å lese en ny stemme.
- Bli hvis du kan. Reis hvis du må. Helga Flatland. Fikk Tajei Vesaas debutantpris for boken i fjor og den har ligget på nattbordet lenge.
- Drømmefakultetet av svenske Sara Stridsberg skal jeg og lese. Hun fikk Nordisk Råds Litteraturpris for boken.
I dag fikk jeg tips om en biografi om Oluf Palme som høres spennende ut. Henrik Berggrens biografi heter "Underbara dagar framför oss. Dessuten har jeg lyst til å lese Eva Jolys. Mye kan sies om den norsk¨- franske juristen, men mot har hun.

Krim blir det også plass til.

Blant bøkene jeg allerede har kjøpt og som blir med på ferie er:
Metallmyk av Asle Skredderberget. Tidligere journalist som ble nominert til Rivertonprisen for sin debutroman. Boken har fått gode kritikker. Bevisst har jeg ikke lest andre journalisters kriminalbøker de siste par årene. Vet ikke helt hvorfor, men har ikke hatt lyst til det mens jeg har skrevet selv. Fordelen ved å vente er at jeg sparer penger ved å få kjøpt bøkene i paperbacks.
Dødelig sirkel av Chris Tvedt er annen paperback jeg skal ta med. Også denne har fått kjempegode krikker.
Jeg er en racer til å lese avisenes bokanmeldelser. Noterer meg bøker som får god omtale. I det siste har jeg også funnet gode bokblogger hvor jeg fanger opp tips om nye bøker.
I bagen til hytta vil jeg slenge med meg enda flere titler:
Paginikontrakten av Lars Kepler. Jeg elsket Hypnotisøren som det svenske paret som gjemmer seg bak Kepler også skrev.
Aksjonen av eks-kollega Rune Nøstvik, også denne krimmen fikk gode kritikker da den kom ut i ifjor.
Kvinnen i plast av Kjell Ola Dahl blir også med på ferie.

Leser bøker en gang til

På stuebordet har jeg også lagt frem noen godt leste bøker.
"The fountainhead" av Ayn Rand. Kildens utspring, heter boken på norsk. Jeg vet mange ikke liker forfatteren, her i landet forbindes hun med liberalistisk poltikk, med FrP-holdninger. Men jeg leste boken som ung jente og husker jeg ble bergtatt av de sterke scenene mellom mann og kvinne, om håpløse dilemmaer og stormende kjærlighet til faget ( her arkitektur) og mellom mann og kvinne, Dette har jeg lyst til å lese om igjen.
Av og til er det fint å lese bøker igjen. Triologien Kristin Lavransdatter har jeg lest tre ganger, første gang som tenåring, så rundt de tyve og sist som fersk mamma.
Edens have av Ernest Hemningsway har jeg også lyst til å lese igjen. Også dette en kjærlighetsroman. Ikke av hans mest kjente, og den ble utgitt etter hans død, men også i denne boken elsket jeg beskrivelsene, stemningen og språket.
En fantastisk erotisk kjærlighetsroman jeg har lest er "Les Vaisseaux du caeur" (Hjertets kår- i norsk oversettelse) av den franske forfatteren Benoite Groult. Kanskje den også er verdt å lese igjen, men denne gang på fransk.
Hvis jeg skal dele flere bøker som jeg har lest og som fortjener flere lesere så er Kjærlighetens historie en herlig, varm og trist bok skrevet av amerikanske Nicole Krauss. En annen enda nydeligere, og veldig spesiell historie er en roman med nesten samme tittel: Den vidunderlige kjærlighetens historie av svenske Carl Johan Vallgren, vinner av den mest prestisjefylte svenske litteraturprisen Augustprisen. Løp og kjøp! Eller lån...
En annen forfatter jeg er begeistret for er Torkil Damhaug med blant annet Se meg Medusa Og Døden ved vann. Han skriver psykologisk krim, med driv, gode personskildringer, creepy handling,- i det hele tatt en forfatter å se opp til. I høst kommer Damhaug med ny roman, og jeg gleder meg.
Skal jeg nevne en kriminalroman til som har brent seg fast er det Hendelser ved vann. Boken er mange år gammel, men en psykologisk høydare. Svenske Kerstin Ekman fikk Nordisk Råds litteraturpris for boken på 90-tallet.

Bøker mer for jenter

En annen forfatter verdt å få med seg er Linn Ullmann. Jeg hørte på radioen nå et program med henne, "På en øde øy," og ble minnet om et par gode bøker. Særlig vil jeg trekke frem Før du sovner og Et velsignet barn.Hun skriver så godt om såre følelser, om savn, søskenkjærlighet, kompliserte familieforhold og dårlig samvittighet og minner man egenlig ikke vil bære på. Hun ble nominert til Brageprisen for Et elsket barn.
Er du kvinne, vil du ha stor glede av Den lukkede bok av danske Jette Karsbøl. Jeg elsket den. Den handler om en gammel kvinne som ser bakover i livet sitt og de valgene hun tok og ikke hadde mot til. Det høres kanskje døll ut, men det er det absolutt ikke.
Døren er en annen sterk roman om kvinneskjebner.Bulgarske Magda Szabo er forfatter av boken som handler om to kvinner; en forfatter og hennes uselviske hushjelp. Veldig sterk bok jeg selv fikk av en venninne.
På listen over svært gode bøker kommer jeg ikke unna Balansekunst av indiske Rohinton Mystry. Han har en guddommelig fortellerevne. Boken viser en brutal, men også vakker virkelighet og handlingen er fra India gjennom flere tiår.
La meg synge deg stille sanger er en vakker bok om kjærlighet og å tore leve livet, om død, ensomhet og det å gå videre. Den boken har noen fantastiske scener. Ennå husker jeg en nydelig elskovsscene ute i sommerengen.
Og så har vi selvfølgelig den vidunderlige, lekne romanen Saman er ein mindre aleine av franske Anna Gavalda. På fransk heter den Ensemble c` est tout. Sammen,- det er alt. Romanen er oversatt til nydelig nynorsk og handler om fire spennende og helt ulike personer, om mye kjærlighet, om vennskap og familie. Og den er fra Paris og fra landsbygda en kort kjøretur unna den franske metropolen. Gavaldi har skrevet flere andre gode bøker også, men denne var hennes store gjennombrudd.
Mine år i Frankrike har preget meg på mange vis, også når det gjelder litteratur. Storm i juni av Irene Néminovsky er en perle av en bok. Tenk manus lå uoppdaget i flere tiår! Når man kjenner forfatterens tragiske skjebne, gir det en ekstra dimensjon til lesingen. Sjelens herre er en annen flott bok fra hennes penn, om jakten på penger, på anerkjennelse og kjærlighet,- fortatt like aktuell i dag.
Når jeg først er innen på franske forfattere er Boomerang en tankevekkende og spennende bok for de av oss som har levd litt og kjent på kjærlighet til barn, vanskelige følelser med brudd, fine beskrivelser om søskenkjærlighet og om fortrengte barndomsminner. Forfatter Tatiana de Rosnays har også skrevet den mer kjente Saras nøkkel. Boomerang er også en bok tøffe gutter med hell kan lese og tenke over...

Noe for gutta og.

Jeg sier ikke med dette at det finnes gutteromanener og kvinneromaner, men det er ingen tvil om at vi kvinner leser mer og vi kanskje også kan lese mer stillegående, "dype" og krevende romaner...
En forfatter jeg liker er japanske Haruki Murakami . Kafka på stranden er kanskje hans mest kjente i tillegg til Norwgian Wood. Dette er kanskje ikke bøker du leser i solsengen, men heller leser en regnfull dag foran peisen.
Og nå litt mer action igjen.
Drageløperen har kanskje de fleste fått med seg. den var en schlager for noen år siden. Hvis du ikke har lest den, gjør det i sommer. Boken er fra Afhganistan og er ikke for sarte sjeler, men den er fantastisk. SpanskeVindens skygge er en annen bok man må ha fått meg seg, det samme er Vinter i Madrid. Det samme med Boktyven

Så har vi Shantaram. jeg hørte forfatteren i Operaen på bokdagene for et par år siden. En forrykende forteller, en skikkelig røverroman.
Svenske Kjersti Alvteigen skriver spennende og psykolgisk krim. Islandske Arnaldur Indridasons bøker er også vedt å få med seg.
Håkan Nesser skriver kjempebra. Han har mange gode titler, men en bok som passer bra nå i ferien er sommergrøsseren En helt annen historie, denne er i Baraboritti-serien som jeg liker mer enn de andre bøkenen hans.
Og så har vi selvfølgelig alle Mankell-bøkene og Nesbøs første. Italienske sko av Mankell er veldig annerledes enn krimbøkene hans.
Nå har dere kanskje fått noen tips dere kan bruke?


Sommer er lesetid

Jeg har mange bøker å lese i sommer.Godt mulig at jeg ikke når gjennom alle. Og godt mulig at bunken med lesestoff blir høyere etter en runde eller to til bokhandlerne i Tvedestrand, Arendal eller Risør. På hytta bygger en lokal snekker flere bokhyller, men vi burde sikkert få flere.
Men det er selvsagt mye annet å gjøre i sommer enn å grave nesen ned i en bok. Bade, kjøre båt, gå på turer, fiske, sykle, leke med ungene, spille ball, besøke venner, ha middager i den lyse sommernatten. Leve og tenke.
Idéen til en ny bok murrer i bakhodet. Jeg vet allerede hvordan den skal starte. Også dette blir en kriminal, også her blir det mye om forbudt, vanskelig kjærlighet og umulige dilemmaer.
Bok nummer to blir en oppfølger av "På direkten" med samme hovedperson. Christina Fiori Mørk. Debutboken min er en kriminal, men handler mye om hemmelige kjærlighetsforhold og ja; også litt erotikk.
Hermed er dere advart.
God sommer!

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar