søndag 14. august 2011

25 håpefulle debutanter på Operataket

g

For noen dager siden møtte jeg flokken av høstens bokdebutanter. Vi var rundt 25 håpefulle forfatter-spirer som troppet opp til avtalt tid på toppen av Operaen.
Det var flest menn, men også noen kvinner. Vi var i alle aldre, men jeg var nok blant de eldste. Og jeg er ikke den eneste journalisten som debuterer. I alt talte jeg fire, med meg.
Og jeg var absolutt ikke ensom som krimforfatter. Krimelskere får mange nye penner å velge mellom denne høsten.
Vi sto i solen og myste i det skarpe, hvite lyset. Tok på og av oss solbrillene mellom slagene i fotograferingen.
Anledningen for at vi led oss gjennom den varme og skarpe solskinnet var Dagbladet. De ville ha oss alle samlet til den årlige debutantreportasjen.
Jeg vet av erfaring hvor vanskelig det er å få samlet mer enn 3-4 intervjuobjekter til fotografering samtidig. Men jeg tror ikke Dagbladet hadde problemer. Tvert i mot sa både reporter og fotograf at vi var mange som kom.
Alle vi som debuterer med bok i høst, vet at det er en tøff og kynisk verden der ute. Det er vanskelig å få omtale i media og det er utfordrende å få god plassering i bokhandelen. Å være med på en slik dobbeltside i Dagbladet er derfor gull verdt, selv om du er en av veldig mange og selv om de færreste får med seg akkurat ditt navn.

Etter felles fotografering, ble vi alle tatt profilbilde av og vi ble intervjuet om boken vår og om hva vi gjorde når vi ikke skriver.
Et par hadde til og med seg boken si, viste oss omslaget og bladde i sidene. En av gutta hadde skrevet en bok som ble lansert samme dag, og inviterte oss på lanseringsfest på Gyldendal samme kveld, en annen kommer med bok til uken og skal også ha fest.
I morgen kan du lese om oss alle i papirutgaven av Dagbladet. Men allerede her på denne bloggen kan du få oversikt over hvem som er høstens debutanter.
De som debuterer med skjønnlitterær bok i høst er:

Aschehoug forlag:
Sidsel Dalen: Dødelige dråper
Svein Tarald Framnes: Juletre til Afrika
Demian Vitanza: Om det uavklarte
Anne Cecilie Remen: På direkten

Cappelen Damm:
Marianne Terjesen: For Leas skyld
Sondre Midthun: Kom aldri nærmere
Didrik Morits Hallstrøm: Du er ikke død før jeg slutter å elske deg
Caroline Kaspara Palonen: Xeroxdager
Casper André Lugg: Barnets første død

Kagge forlag:
Tom Bakkeli: Terrorjegerne
Knut Henning Larsen: Tann for tann

Schibsted forlag:
Gro Trollet: Blackbird

Gyldendal Norsk forlag:
Olav Rokseth: Et spørsmål om beskyttelse

Tiden:
Ulrik Høisæther: Pokerfjes

Juritzen forlag:
Naken i hijab, Gunn Marit Nisja
Presteskapet, Sonja Holtermann
Allahs tårer,Rikard Spets

Vigmostad & Bjørke
Skinn, Carl Johansen

Det var en fyr fra Oktober der også som debuterer med lyrikk og et par fra noen mindre forlag, men jeg fikk ikke med meg navnene.
Derfor er listen min litt mangelfull. Men i morgendagens Dagbladet får du hele oversikten og en presentasjon av hver enkelt debutant og bok.
Men hvis noen av leserne av denne bloggen har noen navn jeg ikke har fanget opp, send meg en melding på det!
Da Dagbladet forsto at jeg hadde tenkt å skrive om seansen på denne bloggen, ba reporteren meg om å vente å publisere det til i dag. Og det gjorde jeg altså. Så stor makt har media, altså.
Det er rart å tenke på at blant alle de på Operataket, er det trolig bare en som slår virkelig igjennom. Blant alle høstens nye penner er det som regel bare en eller kanskje to som lykkes med de store salgstall.
Ifjor var det Tysteren fra Juritzen som ble den store salgssuksessen. Om noen måneder vet vi hvem av oss på taket som har fått det til.
Men uansett salg eller ei; Alle vi på Operaen denne solskinnsdagen var lykkelige: Vi har fått drømmen vår i oppfyllelse. Våre ord og tanker kommer ut mellom to stive bokpermer.
For meg er det ihvertfall nok suksess.

1 kommentar:

  1. Hei Anne Cecilie,

    Kom tilfeldigvis innom her via en lenke på Twitter. Vil gjerne anbefale deg denne rapporten fra det samme debutanttreffet:

    http://milliardaravmenneskeimellom.wordpress.com/2011/08/12/men-diktarane-var-ikkje-invitert-melding-fra-db-sin-debutantdekning/

    Hilsen Marte

    SvarSlett