torsdag 11. august 2011

Bokdebutant, men Aschehougs hagefest rekker jeg ikke


I dag er det akkurat to måneder til kriminalromanen min "På direkten" kommer ut. En evighet, men selve produksjonsperioden i et forlag tar tid.
Boken ble antatt for over et halvt år siden, men nå går det slag i slag fremover.
I ettermiddag fikk jeg manus i PDF-format på mailen fra Aschehoug. Nå kan jeg altså med egne øyne se hvordan sidene i boken min blir.
Det er herlig, skummelt, pirrende og vanvittig gøy. Alt på en gang.
Siden romanens handling er fra høsten 2011, ( og ikke fra 2009, slik forlaget først markedsførte) fikk jeg lov til av redaktøren min å skrive inn noen setninger om 22.07, nå helt etter siste deadline var over for lengst. Derfor satt jeg i forrige uke, i ferien, og flettet inn noe, ikke mye, men noen få tanker til hovedpersonene. Jeg syntes det ville være rart å komme med en roman fra Oslo, hvor hovedpersonene vandrer gjennom byens gater uten å nevne de forferdelige terrorangrepene med et ord. 22. juli har gjort noe med byen vår og med nordmenn flest.
Når jeg nå bladde meg gjennom sidene i boken, ser det så fint og reelt ut. Mitt manus blir virkelig bok.
Det begynner å gå opp for meg. Bokprosjektet er ikke bare en teoretisk framtidsgreie lenger. I dag møtte jeg over 20 andre av høstens forventningsfulle debutanter.Bleke, fattet og stolte, var vi vel alle sammen. Vi er en broget forsamling, men det vil jeg komme tilbake til i et senere blogginnlegg.

Går glipp av hagefesten
I dag poppet også invitasjon til Aschehougs hagefest inn på mailen. Nok et bevis på at jeg teller med blant "forfatterne". (Selv om jeg vel ikke kan kalle meg forfatter ennå.Tror du må ha to bøker på samvittigheten for å kunne kalle deg det.)
Bare så synd at jeg på tidspunktet for hagefesten er i Trondheim på en redaktørsamling. Der skal jeg holde foredrag for en haug med NRK-redaktører om featurejournalistikk. Vanskelig å endre program for så mange nå, og veldig irriterende for meg å gå glipp av den legendariske hagefesten. Hvis jeg hiver meg inn i en taxi og drar til flyplassen, rekker jeg kanskje siste halvtimen av festen. Det er litt bittert, men slik er livet.
Arbeid går foran bok.
Men andre store ting for en gryende forfatter får jeg med meg.
På tirsdag skal jeg være med på Aschehougs pressekonferanse hvor de presenterer høstens bokliste. Der vil vi debutanter være tilstede, med mer enn sommerfugler dansende i magen.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar