fredag 29. juni 2012

Se som håret mitt vokser, men det er ikke pent...




Fire dager siden absolutt siste cellegiftkur. Etter nesten seks måneder og 16 cellegiftkurer er jeg  på topp forgiftet. Forfallet er stort. Kroppen er hoven og vond.  Bryn og vipper er minimale.  Jeg er sliten og dratt i ansiktet etter cellegiftens herjinger.  Som jeg ser frem til at jeg skal få en flik igjen av mitt gamle jeg.
Men se håret gror!!! Mest bak som dere ser her på bildet som datteren min tok i dag.



Og dette som også ble tatt i dag, forfra...


 Jeg har kanskje fått igjen 25 prosent av hårstråene. Men som dere ser, det er ikke pent. Og luggen , stakkars er helt fargeløs og tynn.
Veksten er  altså ikke jevnt fordelt. Jeg har mest bak og mest på siden.. Hårfargen er ubestemmelig, et sted mellom kommune, blondt og grått, verst er det i fronten, Cellegiften har fjernet all melanin, som bidrar til fargeproduksjon, fra håret. Giften tar bort pigment fra håret, og gjør huden tynnere. Det er derfor cellegiftpasienter skal være forsiktig med sol på huden og.
"Ta det med ro," sier de som har fått cellegift. "Snart har du hårfargen din.Når melanin-produksjonen kommer tilbake,"
Ja, jeg håper jo det!



Før cellegiften tok knekken på håret mitt var det rødblondt.Dette ble tatt seks uker før jeg oppdaget kreften.



Men det er ikke uvanlig at hårfargen blir mørkere etter cellegift, eller at håret blir me
r krøllete.

For seks uker siden var det slik: nesten ikke hår. Så det har poppet ut.


Nå reiser jeg på ferie  i morgen tidlig og håper sol og saltvann gjør underverker på veksten på topplokket. Jeg har ikke lyst til å bruke parykk mer, og ihvertfall ikke å møte høsten med den hetten på hodet.
Har gått til anskaffelse av sjampo som skal stimulere hårvekst, og nå som jeg er ferdig med cellegift øser jeg innpå med vitaminpiller og.
Mulig jeg igjen tar høvelen og barberer bort dette stygge cellegifthåret slik at det som kommer ut nå etterhvert skal få se friskt ut. Kanskje blir det nye håret solbleket, som det pleier å bli om sommeren.


Neste år har jeg kanskje hår til skuldrene, kanskje. for håret mitt vokser fort.
Men hovedsaken er at håret kommer tilbake. Om det er mørkere, gråere eller mer krøllete,det spiller ingen rolle. Men farge det eller bleke det med kjemiske midler kommer jeg nok ikke til å gjøre. Jeg vil sky alt som kan gi kreft.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar